• SENSOLAND
  • DIAGNOZA I TERAPIA
    • INTEGRACJA SENSORYCZNA
    • JOHANSEN IAS
    • INPP
  • ZAJĘCIA DLA DZIECI
    • MULTISENSORYKA
    • PAMPERSIAKI W AKCJI
    • LEPSZY START Z SENSOLAND
  • SZKOLENIA i WARSZTATY
  • SENSOLAND NA MAZURACH
  • O MNIE
  • OPINIE
  • BLOG
  • KONTAKT
sensoland-8
30 sierpień 2019

NIE-TYPOWY UCZEŃ

Marta Bez kategorii

Boimy się „łatek”, wizyt u psychologów, pedagogów, nie mówiąc o psychiatrach. Orzeczenie z poradni wydaje się wyrokiem Sądu Ostatecznego. Rodzice kolegów z klasy izolują swoje dzieci przed kontaktem z dzieckiem z problemami. Nawet jeśli podczas pobytu  w szkole relacje są poprawne, to nie zapraszają na urodziny, nikt nie chce siedzieć obok podczas wycieczek. A przecież to widać, słychać i czuć – dziecko nie potrafi tego nazwać, ale zdaje sobie sprawę, że ten świat dookoła nie jest taki sam dla wszystkich. Podczas lekcji różnice w tempie pracy, radzeniu sobie z zadaniami, oceny są jeszcze bardziej widoczne. Porównywanie się dziecka do innych jest bardzo silne – niełatwo przetłumaczyć jemu, sobie i innym, że rozwój i możliwości to indywidualna sprawa. I tutaj jest pułapka – zaczyna się nakręcać spirala uczucia walki i ucieczki. Szkoła kojarzy się ze stresem, porażką, zwątpieniem i zaniżoną samooceną. Nie możemy zapominać, że najważniejsze jest dziecko – psychika, rozwój, poczucie bezpieczeństwa i szczęście. 


Przychodzi czas, kiedy zaczynamy się zastanawiać, czy nie przenieść dziecka do innej szkoły. Wybór jest trudny i złożony. Trzeba rozważyć wiele czynników: czy mamy orzeczenie, czy jest potrzeba kształcenia indywidualnego, czy dziecko jest w normie intelektualnej, czy szkoła zapewnia pomoc psychologa, logopedy, pedagoga specjalnego, jak liczna jest klasa i cała szkoła. Czy nowa szkoła jest publiczna, prywatna, specjalna, czy ma klasy integracyjne? Ważne są kwestie finansowe i logistyczne. Jednak pierwsze i najważniejsze jest dziecko. Szkoła i nauka powinna być przecież przyjemnością. Ocena pracy, możliwości i zdolności rozpatrywane w podejściu indywidualnym. Sukces budowany przez samo dziecko. Jego wiara, że da radę, umie, nie jest gorsze, tylko inne. 


Czy zmieniać szkołę? Jeśli tak, to kiedy? Gdzie? To bardzo indywidualna sprawa i jak zawsze i wszędzie, miejsce tworzą ludzie, a nie budynek. Musimy kierować się przede wszystkim dobrem dziecka. Lęk rodzica jest duży, czasami większy niż samego dziecka. Są bardzo zdolne dzieci, wysokie IQ, startujące w olimpiadach, zdobywające wyróżnienia. Okazuje się, że one też muszą zmierzyć się ze zmianą placówki, bo rówieśnicy i nauczyciele nie zawsze „zdają swój egzamin”. I pojawia się jeszcze jeden problem – rodzic zastanawia się, czy dziecko nie straci w nowej szkole, czy poziom nauczania nie będzie za niski.

Pamiętajmy, że niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną nie można się od nikogo zarazić, ale „normalnością” niestety też nie.
Marta Kaczmarek SENSOLAND

Zaburzenia Integracji Sensorycznej – moda czy realny problem

Related Posts

senoland na mazurach-8

Bez kategorii

Zaburzenia Integracji Sensorycznej – moda czy realny problem

sensoland-10

Bez kategorii

Terapia i Dieta Sensoryczna – pokarm dla mózgu

sensoland-8

Bez kategorii

Dziecko z Zespołem Aspergera i jego rodzeństwo

© SENSOLAND - Wspieranie rozwoju dzieci 2023
Projekt strony: onlinesupport.pl
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT